Zahtjevi i suglasnosti
Izvanredni prijevoz
Najčešća pitanja
Prijevoznik ili posrednik dužan je prije početka izvanrednog prijevoza za svaki izvanredni prijevoz obaviti prijavu kroz IPR sustav. Ključni podaci za prijavu prijevoza su podaci koji nisu bili dostupni u trenutku predaje zahtjeva za izdavanje dozvole za izvanredni prijevoz i to:
- točno vrijeme početka izvanrednog prijevoza
- planirano vrijeme završetka izvanrednog prijevoza sukladno dostavljenom itineraru
- početna kilometraža vozila
- planirana završna kilometraža.
Ako su u prijavi početka izvanrednog prijevoza upisani neispravni podaci, prijava prijevoza će se smatrati nevažećom.
Utvrdi li se kontrolom da se izvanredni prijevoz obavlja uz upisane neispravne podatke o mjestu i vremenu polaska (dan, sat i minuta), početnoj kilometraži odnosno bez upisanih podataka o vremenu i završnoj kilometraži prethodno obavljenog izvanrednog prijevoza, dozvola se oduzima i vraća izdavatelju dozvole. Izdavatelj dozvole obavlja konačni obračun oduzete dozvole.
Utvrđena nepravilnost smatra se obavljanjem izvanrednog prijevoza bez dozvole.
Kada je u izvanrednim situacijama potrebno produžiti trajanje prijave prijevoza, potrebno je elektronskom poštom obavijestiti izdavatelja dozvole, upravitelje cesta na itineraru, prometnu inspekciju i policiju te od izdavatelja zatražiti izmjenu prijave prijevoza/dozvole sukladno odstupanju izvanrednog prijevoza u odnosu na prijavu prijevoza.
Ako je određena cesta zatvorena, promjena trase je moguća samo uz odobrenje izdavatelja ili upravitelja ceste preko koje ide alternativna trasa.
Ako prijevoz 2 kontejnera iz primjera ne dovodi do dodatnog povećanja propisom dopuštenih dimenzija, prijevoz se može obaviti na jednom prijevoznom sklopu.
Utvrdi li se inspekcijskim nadzorom prijevoznog sklopa da se radi o kontejnerima identičnih dimenzija tj. da niti jedan od njih ne premašuje dopuštenu dužinu prema posebnom propisu te postoje uvjeti da se prevezu bez dodatnog spajanja, smatrat će se da se izvanredni prijevoz obavlja bez dozvole.
Prijevoz 2 kamiona, ako ne dovodi do dodatnog povećanja propisom dopuštenih masa i dimenzija može se obaviti na jednom prijevoznom sklopu bez ishođenja dozvole jer ne predstavlja izvanredni prijevoz.
Prijevoz koji, zbog smještaja kamiona koji se prevoze, nije usklađen s dopuštenom masom i dimenzijama (previsok je), ne može se smatrati izvanrednim prijevozom s obzirom na to da se radi o 2 komada tereta (nije nedjeljiv teret).
Prilikom kreiranja itinerara koji prelazi granicu RH i ponovno se vraća u RH nije potrebno ishoditi dvije dozvole već je potrebno upisati dvije rute.
Primjer itinerara s prelaskom granice BiH kod Neuma:
Ruta 1: Ston - GP Zaton Doli
Ruta 2: GP Klek – Opatija
- Za prvu (inicijalnu) rutu upisujete mjesto početka Ston, a za mjesto završetka GP Zaton Doli.
- Novu rutu kreirate akcijom na "+Nova ruta"

- Na drugoj ruti upisujete mjesto početka GP Klek, a mjesto završetka Opatija.

Osnovni uvjeti za izvanredni prijevoz propisani su čl. 2 stavkom 1. Pravilnika o izvanrednom prijevozu koji glasi: „Prijevoz vozilom ili skupom vozila koje samo ili zajedno s nedjeljivim teretom premašuje propisane dimenzije (širina, dužina, visina) ili ukupnu masu odnosno propisana osovinska opterećenja može se obaviti samo na temelju dozvole za izvanredni prijevoz“.
Nadalje, sukladno čl. 2 stavku 3. točci 1. Pravilnika, propisano je da se dozvola za izvanredni prijevoz može izdati ako je vozilo ili teret konstrukcijski nedjeljiv na način da jednostavnom demontažom dijelova vozila ili tereta nije moguće uskladiti ukupnu masu, osovinska opterećenja ili dimenzije s propisanim iznosima ili ograničenjima označenim prometnim znakom za cestu ili njezin dio odnosno ako prijevoz vozila ili tereta nije moguće u cijelosti obaviti drugim prijevoznim sredstvom ili ako su troškovi organizacije i izvršenja prijevoza drugim prijevoznim sredstvima složeni i nerazmjerno visoki.
Kako primjer prijevoza dizalica iz upita predstavlja redoviti teret, u konkretnom slučaju navedena iznimka ne može se primijeniti jer trošak korištenja dodatnog kamiona svakako ne predstavlja nerazmjerno visok trošak u odnosu na prijevoz redovnih tereta.
Prijevoz dizalice, s obzirom na to da je ona radni stroj i da nije namijenjena za prijevoz tereta nego za premještanje s raznih lokacija rada, svrstava se pod IV. kategoriju IP-a.
Ako se utezi prevoze posebno na priključnom vozilu, prijevoz se ne može prevoziti na temelju dozvole za IV. kategoriju jer se njime obavlja prijevoz tereta i takav skup vozila podliježe odredbama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu i Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama.
Kada se radi o prijevozu specifičnih tereta poput lima, ako se pojedinačno ne može uskladiti i sigurno prevesti u skladu s dimenzijama propisanim Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama, tada postoje uvjeti za izdavanje dozvole za izvanredni prijevoz. Dodatno, ako se obavlja prijevoz više limova, najveća dopuštena masa skupa vozila i najveća dopuštena osovinska opterećenja trebaju biti usklađeni s Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama ((NN 85/16, 24/17, 70/19 i 60/20). Navedeno bi trebalo biti jasno naznačeno u dozvoli kao i obaveza da se svi rubni dijelovi tereta jasno označe te da se teret osigura.
Jednom predanu Prijavu nije moguće stornirati. Predajom Prijave Dozvola je konzumirana. Prije finalne predaje sustav uvijek generira radnu verziju Prijave koju je moguće pripremiti u bilo kojem trenutku i urediti neograničen broj puta prije finalne predaje.
Prijava izvanrednog prijevoza unosi se u sustav kada se utvrdi da su svi elementi izvanrednog prijevoza, posebice prijevozni sklop (vozilo zajedno s teretom), vozila pratnje i stručno osoblje, spremni za početak izvanrednog prijevoza sukladno izdanoj dozvoli i uvjetima na cesti.
Preporuča se prijavu izvanrednog prijevoza izvršiti neposredno prije samog početka prijevoza kako bi se izbjegle nepredviđene situacije poput promjene prohodnosti itinerara (vremenski uvjeti), kvarova na vozilima i slično te troškovi izdavanja nove dozvole.
Tabla s natpisom Izvanredni prijevoz postavlja se van kabine prijevoznog sredstva, a ne iza stakla jer se stvara odbljesak i smanjuje potrebna uočljivost. Ispravnost table također ovisi o vise čimbenika kao što su starost, vrsta i kvaliteta folije, način čuvanja i održavanja. Vizualnim pregledom može se utvrditi ispravnost table za potrebe dnevne vožnje tj. trebala bi imati jasne kontraste i potpuno očuvanu foliju (bez ogrebotina). Što se tiče ispravne vidljivosti tijekom noći, iskusne osobe mogu prepoznati smanjenu refleksiju dok se točna refleksija može izmjeriti uređajem za mjerenje retrorefleksije.